BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Miss Eyka...

Miss Eyka...

welcome 2 my blog


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, January 22, 2014

kesilapan pelajar SENI BINA

  
 
1) Datang awal ke studio, tapi berpeluk tubuh,bersembang seolah-olah tiada lagi kerja yang hendak/dapat dibuat.
….
Sikap ini amat tidak sesuai untuk seorang pelajar Senibina, seorang pelajar Senibina walaupun bersifat pendiam tetapi tangannya sentiasa sibuk (membuat lakaran) selagi ada masa terluang.

2) “Encik, ini pelan saya..ini ruang masuk, ini master bedroom..”
….
Teknik persembahan lisan yang tidak tepat. Seharusnya pelajar menerangkan “Pada pelan aras bawah ini, saya membuat main entrance di sini kerana… Saya mengadakan ruang master bedroom di sini untuk memberikan lebih keutamaan kepada client dan cuba mewujudkan penonjolkan terhadap ruang (penjelasan perlu berbentuk design’s statement)”

3) “ Detail bahagian ini, saya sudah cari..tapi belum dapat lagi encik..”
….
Saharusnya pelajar berusaha menyelesaikan permasalahan struktur bangunan secara sistematik.
Idea diperolehi melalui bacaan, kajian dan usaha yang berterusan. Tiada markah bonus yang datang secara mengejut pada saat akhir/ last minute.

4) “Pelan ini, saya sudah ubah seperti yang Dr. Nana suruh hari tu..”
….
Jangan menggunakan nama pensyarah sebagai license untuk memperoleh credit/ confirmation/ pengesahan untuk meneruskan kerja/ semasa proses krit. Sebaliknya pelajar seharusnya berupaya menerangkan (bedasarkan kefahaman sendiri, setelah diperjelaskan oleh pensyarah)
“ Saya telah mengubah bahagian ini begini kerana…(jelaskan kefahaman anda..)”

5) “Pelan ini (lakaran pelan tanpa skala) telah saya ubah sebanyak 3 kali..”
….
Rekabentuk ialah proses yang kompleks, bukan satu haluan/ sehala. Ada kalanya proses yang sama perlu diperjelas/ diulang berkali-kali untuk mendapatkan satu bentuk yang benar-benar seperti yang dikehendaki. Semua ini bukan 3 atau 4 design berasingan tetapi merupakan satu lingkungan proses rekabentuk yang sebenar.

6) Tidak rasa bersalah apabila tidak menghasilkan kerja seperti yg dikehendaki (requirement) terutama untuk sesi krit.
….
Senibina ialah pengajian yang menekankan kepada proses. Ia bukan dinilai kepada persembahan akhir (final presentation) semata-mata. Setiap penglibatan, prestasi (performance) pelajar sepanjang semester diambil kira untuk penilaian markah keseluruhan.

7) Tidak pernah(kurang) memohon maaf kpd pensyarah apabila membuat kerja2 studio di bawah tahap yang memuaskan.
….
Harus diingat bahawa setiap pensyarah sentiasa ingin memberikan markah penilaian yang baik kepada para pelajarnya. Apabila pelajar tidak memberikan yang terbaik (dari sudut kualiti kerja)
Implikasi yang buruk mengenai dirinya telah diberikan kpd pensyarahnya (yang mungkin mendatangkan kesan negatif pada markah penilaian keseluruhan untuk pelajar tersebut).

8) ‘Sayang butterpaper’ malas untuk membuat sketches yg baru dan membuat perubahan pada lakaran butterpaper.
....
Sikap ini sentiasa berlaku kepada pelajar secara tidak langsung. Tanpa kesilapan, tidak banyak yg dapat dipelajari. Tanpa lakaran-lakaran baru rekabentuk tidak dapat berkembang. Lakar dan padam (diulang-ulang) pada kertas yang sama, menyebabkan proses penyelesaian rekabentuk tidak dapat bergerak ke hadapan.

9) “Konsep bioclimatic Arkitek Ken Yeang, saya ambil separuh sahaja”
….
Ini menunjuk pelajar tidak membuat pembacaan sepenuhnya terhadap seseorang tokoh arkitek dan hanya berpuas hati dengan mengetahui satu, dua konsep (seorang pelajar Senibina sebaliknya perlu mengetahui serta membuat kajian yg lebih mendalam tentang seorang tokoh arkitek yang ingin dijadikan idola)

10) Tiada soalan untuk diajukan kepada pensyarah; selepas pensyarah selesai membuat penerangan/memberi input lecture.
….
Dua implikasi terhasil daripada kejadian ini, samada pelajar benar-benar faham atau tidak faham (serta tidak tahu apa yang hendak ditanyakan) dan pelajar lebih cenderung untuk bertanya secara peribadi (dalam sesi personal crit) kerana..